MÜSNED-İ HANBEL

BABLAR    KONULAR    NUMARALAR

HAC

<< 1624 >>

DEVAM: 22- Nebi (s.a.v.)'in, Ashabıyla Hac için ihrama Girmesi, Kurban Getirmeyenlerin Bunu Umreye Çevirmesi ve Bu Konudaki ihtilaflar

 

2. İbn Ömer (r.a.)

 

- - (-)

11227 (1)- İbn Ömer der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile ashabı hac için telbiye ederek -Affan rivayetnide: "Hac için ihrama girerek"geldiler. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Yanında kurbanlığı bulunanlar dışında bunu umreye çevirmek isteyenler çevirsin '' buyurdu. Ashab: "Ey Allah'ın Resulü! Mina'ya kadınlarımızIa henüz yeni ilişkiye girmiş bir şekilde mi gideceğiz?" deyince, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Evet!'' dedi. Bunun üzerine kokular sürülmeye başlandı. O arada Ali b. Ebi Talib, Yemen'den geldi. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona: ''Neye niyet ettin?'' diye sorunca, Ali: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in niyet ettiğine; niyet ettim" dedi. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ise: ''Bizim kurbanlıklarımız içinde senin kurbanlıklar da var'' buyurdu.

 

[-Sahih-]

 

Humeyd der ki: "Bunu Tavus'a zikretiğimde: "Evet, öyle yapmışlardı" dedi.

Affan rivayetinde: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Ali'ye: ''Haccını umreye çevir'' buyurduğu ibaresi geçmiştir.

 

Diğer tahric: Buhari (4353-4), Müslim (1232) ve Nesai (5/150) rivayet ettiler.

 

 

 

11228 (2)- Bekr der ki: İbn Ömer'e: "Enes'in bize bildirdiğine güre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hem umre, hem de hac için ihrama girmiş" dediğimde: "Enes, yanılmış" dedi ve şöyle devam etti: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hac için ihrama girdi, biz de onunla birlikte hac için ihrama girdik. Geldikten sonra ise: ''Yanında kurban olmayanlardan bunu umreye çevirmek isteyenler (ihramdan çıkarak) çevirsin'' buyurdu. Nebi (s.a.v.)'in yanında kurbanlıklar olduğu için de ihramdan çıkmadı."

 

[Sahih]

 

 

 

11229 (3)- Bekr der ki: İbn Ömer'e: "Enes'in bize bildirdiğine göre Resulullah (s.a.v.): ''Umre ve hac için Lebbeykl'' buyurarak hem umre, hem de hac için ihrama girmiş" dediğimde: "Enes, yanılmış" dedi ve şöyle devam etti: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yola çıktığında hac için telbiye getirdi, biz de onunla birlikte hac için telbiye getirdik. Geldikten sonra ise yanında kurban olmayanların bunu umreye çevirmelerini emretti." İbn Ömer'in bu dediğini Enes'e zikrettiğimde ise: "Bizi hala çocuk zannediyorsunuz!" dedi.

 

[Sahih]

 

 

 

11230 (4)- Bekr der ki: İbn Ömer'e: "Enes'in bize bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hem umre, hem de hac için ihrama girmiş" dediğimde: "Allah, Enes'e merhamet etsin, zira yanılmış" dedi ve şöyle devam etti: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte hac için yola çıktık. Geldikten sonra ise yanında kurban olmayanların bunu umreye çevirmelerini emretti." İbn Ömer'in bu dediğini Enes'e zikrettiğimde öfkelendi ve: "Bizi hala çocuk zannediyorsunuz!" dedi.

 

[Sahih]

 

 

 

11231 (5)- İbn Ömer der ki: "Hac için ihrama girip yola çıktık. Kabe'yi tavaf edene kadar da ne Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem), ne de Ömer ihramdan çıkmadılar." Süreye rivayetinde: "Kurban bayramı gününde Kabe'yi tavaf edene ve Safa ile Merve arasında sa'y yapana kadar ihramdan çıkmadılar" ibaresi geçmiştir.

 

[Sahih]

 

 

 

11232 (6)- İbn Ömer der ki: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile hacca gittim. (Kabe'yi tavaf edene ve Safa ile Merve arasında sa'y yapana kadar) ihramdan çıkmadı. Ebu Bekr ve Ömer'le de haccettim. Onlar da aynı şekilde ihramdan çıkmadılar."

 

[Sahih]

 

 

 

11233 (7)- Bekr b. Abdillah el-Müzenı der ki: Enes b. Malik'in: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hac ile umreye birlikte telbiye getirdiğini işittim" dediğini duydum. Bunu İbn Ömer'e zikrettiğimde: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sadece hac için telbiye getirdi" dedi. Enes'le karşılaştığımda İbn Ömer'in bu sözünü aktardım. Enes: "Bizleri hala çocuk olarak görüyorsunuz!" dedi ve şöyle devam etti: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: ''Umre ve hac için Lebbeyk!'' buyurarak hem umre, hem de hac için telbiye getirdiğini işittim."

 

[Sahih]

 

 

 

11234 (8)- Vebere der ki: Adamın biri İbn Ömer'e: "Hac için ihrama girdiğim zaman Kabe'yi tavaf. edebilir miyim?" diye sordu. İbn Ömer: "Bunun ne sakıncası var ki?" deyince, adam: "İbn Abbas (yanında kurban olmayanlar için) bunu yasaklı yar" dedi. Bunun üzerine İbn Ömer: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hac için ihrama girip Kabe'yi tavaf ettiğini, Safa ile Merve arasında sa'y yaptığını gördüm" dedi.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim (1233) ve Nesai (5/224) rivayet ettiler.

 

 

 

11235 (9)- İbn Ömer der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte sadece hac yapmak üzere ihrama girdik.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim (1/353) rivayet etti.

 

 

 

11236 (10)- İbn Ömer der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte hac için yola çıktık. Kurban bayramı gününe kadar da hiçbir şey için ihramdan çıkmadık."

 

[Sahih]

 

 

 

11237 (11)- İbn Ömer bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) saçlarını (dağılmaması için bal ile) birbirine yapıştırdı ve kurbanlarını işaretledi. Hanımlarına da ihramdan çıkmalarını söyledi. Hanımları: "Sen neden ihramdan çıkmıyorsun?" diye sorduklarında: ''Çünkü ben kurbanlıkları işaretledim ve saçlarımı da yapıştırdım. Haccımı bitirip saçlarımı tıraş edene kadar ihramdan çıkamam'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Buhari (8/81) ve Müslim (1/353) rivayet ettiler.

 

 

 

11238 (12)- Abdullah b. Şerik el-Amiri anlatıyor: Abdullah b. Ömer, Abdullah b. Abbas ve Abdullah b. ez-Zübeyr'e hac öncesi temettü ile umre yapma konusu sorulunca şöyle dediler: "Olur; Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in de sünnetidir. Geldiğinde Arefe gününden bir gün önce olsa dahi Kabe'yi tavaf eder, Safa ile Merve arasında sa'yını yapar ve ihramdan çıkarsın. Daha sonra hac için ihrama girersin. Bu şekilde umre ile haccı bir arada yapmış olursun ve Allah sana umreyle haccı bir arada yapmanı nasip etmiş oIur."

 

[Hasen]

 

Heysemi, Mecmau'z-Zevaid'de (3/236): "Hadisi İmam Ahmed ve el-Mu'cemu'l-kebir'de Taberani rivayet etmiştir. Abdullah b. Şerik isimli kişiyi Ebu Zür'a ve İbn Hibban tevsık etmişlerdir. Ahmed ve başkaları ise zayıf addetmiştir. Bunun dışındakiler Sahih ricaldir" demiştir.

 

 

 

11239 (13)- Salim der ki: İbn Ömer'e hacda temettü (hac mevsiminde farklı ihramlarla önce umre, sonra hac) yapma konusu sorulunca: "Allah bunu helal kılmış, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de yapılmasını söylemiştir" dedi.

 

Zühri der ki: Salim'in bana bildirdiğine göre İbn Ömer şöyle demiştir: "Hac mevsiminde yapılan umre, tam yapılmış olur. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) böylesi bir umre yapmış, Allah da Kitab'ında bu konuda vahiy indirmiştir."

 

[Sahih]

 

 

 

3. Ebu Said el-Hudri (r.a.)

 

- - (-)

11240 (1)- Ebu Said der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte çıktığımızda hac için en yüksek sesimizle bağırarak telbiye getiriyorduk. Kabe'yi tavaf ettikten sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Yanında kurban getirenler hariç diğerleri bunu umreye çevirsin '' buyurdu. Bunun üzerine hac niyetiyle yaptığımız ibadeti umreye çevirdik ve ihramdan çıktık. Terviye günü (Arefe gününden bir önceki gün) yine en yüksek sesimizle hac için telbiye getirdik ve Mina'ya doğru yola çıktık.

 

[Sahih]            ~

 

Diğer tahric: Müslim, hac 2/873 (1211) ve Ebu Davud menasik 2/155, 156 (1788) rivayet ettiler.

 

 

 

11241 (2)- Ebu Said der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte çıktığımızda hac için en yüksek sesimizle bağırarak telbiye getiriyorduk. Mekke'ye geldiğimizde Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Yanında kurban getirenler hariç diğerleri bunu umreye çevirsin '' buyurdu. Terviye günü akşamı da yine en yüksek sesimizle hac için telbiye getirdik.

 

[Sahih]

 

 

 

11242 (3)- Ebu Nadra, Ebu Said'den veya Cabir b. Abdillalı'tan bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte çıktığımızda hac için en yüksek sesimizle bağırarak telbiye getiriyorduk. Kabe'yi tavaf ettikten sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): '' (Kurban getirenler hariç) bunu umreye çevirin'' buyurdu. Terviye günü de yine hac için ihrama girdik.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim, hac 2/873 (1211) ve Ebu Davud, menasik 2/155, 156 (1788) rivayet ettiler.

 

 

 

4. Enes b. Malik (r.a.)

 

- - (-)

11243 (1)- Enes b. Malik bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ashabıyla birlikte hem hac, hem de umre için telbiye ederek Mekke'ye geldi. Kabe'yi tavaf edip Safa ile Merve arasında sa'y yaptıktan sonra (kurban getirmeyenlerin) bunu umreye çevirmelerini emretti. Müslümanlar bu konuda çekinceli davranınca Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Şayet ben de kurban getirmeseydim ihramdan çıkardım'' buyurdu. Bunun üzerine müslümanlar (kurban getirmeyenler) ihramdan çıkıp hacda haram olan şeylerden faydalanmaya başladılar.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Nesai (5/22~ İbn Hibban (3931) rivayet ettiler.

 

 

 

11244 (2)- Ebu Kudame el-Hanefi der ki: Enes'e: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) neye telbiye getirirdi?" diye sorduğumda: "Yedi defa hem umre, hem hac için telbiye getirdiğini işittim" dedi.

 

[-Sahih-]

 

 

 

11245 (3)- Enes b. Malik der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem} ile birlikte çıktığımızda hac için en yüksek sesimizle bağırarak telbiye getiriyorduk. Mekke'ye geldiğimizde Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunu umreye çevirmemizi emretti ve: ''Şayet geride kalan bu iş yeniden karşıma gelecek olsaydı ben de bunu umre yapardım. Ancak yanımda kurban getirdiğim için ben umre ile haccı (hacc-ı kır'an olacak şekilde) birleştirdim'' buyurdu.

 

[Zayıf]

 

Heysemi (5442) der ki; "Hadisi, İmam Ahmed, Ebu Ya'la ve el-Mu'cemu'l-evsat'ta Taberani rivayet etmiştir. İsnadında kendisinden Ebu İshak'ın dışında kimsenin rivayet etmediği Ebu Esma es-Saykal vardır."

 

 

 

1146 (4)- Enes bildiriyor: (Hac sırasında) Hz. Ali, Yemen'den gelince Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Hangi niyetle ihrama girdin?'' diye sordu. Ali: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in niyet ettiğine niyet ederek ihrama girdim" deyince, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Şayet yanımda kurbanlık getirmeseydim ihrantdan çıkardım'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

 

 

11247 (5)- Enes b. Malik der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hacca çıkarken yanında çok sayıda kurbanlık götürdü ve: ''Ümre ve hac için Lebbeykl'' diyerek hem umre, hem de hac için telbiye getirdi. Bu sırada ben bineğinin sol ayağının yanında bulunuyordum."

 

[Sahih]

 

 

 

11248 (6)- Enes b. Malik der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte çıktığımızda hac için en yüksek sesimizle bağırarak telbiye getiriyorduk. Mekke'ye geldiğimizde Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bunu umreye çevirmemizi emretti ve: ''Şayet geride kalan bu iş yeniden karşıma gelecek olsaydı ben de bunu umre yapardım. Ancak yanımda kurban getirdiğim için ben umre ile haccı (haccı kıran olacak şekilde) birleştirdim'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Ebu Ahmed el-Hakim, el-Kuna'da (1/391) rivayet etti.